keskiviikko 9. marraskuuta 2016

3.Portfoliotehtävä


  •  Lapselle ominaiset tavat toimia ovat leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen sekä taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen. Kun lapsi saa toimia hänelle mielekkäillä tavoilla, hänen hyvinvointinsa vahvistuu. Leikkiessään lapsi harjoittelee sosiaalisia-, kielellisiä- ja vuorovaikutustaitoja. Erilaisissa leikeissä on mahdollisuus käsitellä erilaisia tunteita. Leikki vaikuttaa lapsen älylliseen, emotionaaliseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Lapset käsittelevät kokemaansa ja oppivat leikkiessään. 
     Päivittäinen liikkuminen on lapsen normaalin kasvun ja kehityksen edellytys, ja se vaikuttaa lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Lapsen motoristen perustaitoje (käveleminen, juokseminen, hyppääminen, heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen) tulisi automatisoitua ennen kouluikää. Nämä taidot ovat välttämättömiä itsenäisen motorisen selviytymisen kannalta. Liikkumalla lapsi tutustuu itseensä, toisiinsa ja ympäristöönsä. Lapselle pitää antaa mahdollisuuksia liikkua monipuolisesti. Lapsen pitää saada liikkua vähintään 2 tuntia päivässä.

    Lapsi on kiinnostnut ympäristöstään ja tutkii sitä kaikilla aisteillaan. Lapsen ympäristön tulisi olla tutkimiseen kannustava, ja ympäristöä tulee muokata lapsen iän ja kehityksen mukaan. Alle 3-vuotiaalla on ympärillään paljon uusia tutkittavia ja kokeiltavia asioita, joten ympäristöm tulee oola turvallinen ja aikuisen tulee olla tilanteissa läsnä. Kotona on kattiloita ja muita kodin tavaraa, joista lähtee erilaisia ääniä ja jotka tuntuvat erilaisilta. Luonto ja lähiympäristö taas tarjoavat lapsille eri vuodenaikoina erilaista tutkittavaa.

    Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen kuuluu ihmisyyteen kaikissa kulttuureissa. Taiteen ja leikin avulla lapsi voi ilmaista itseään ja tunteitaan sekä saada mielihyvää ja iloa. Taide auttaa lasta samaistumaan toisen ihmisen rooliin ja laukaisee jännityksiä ja ahdistusta. Lapsella tulee olla mahdollisuus monipuoliseen taiteelliseen kokemiseen ja ilmaisemiseen. Toiminnan suunnittelussa tulee ottaa huomioon toiminnan monipuolisuus, jotta lapset voivat tutustua muun muassa kuvallisen, kielellisen ja musiikkilliseen ilmaisun työmenetelmiin ja välineisiin.


  • Voisin päiväkodin top-jaksolla järjestää pieniä yhteisiä leikkejä lasten kanssa, esimerkiksi leikki "millainen ihminen?" jossa harjoitellaan tunteiden esittämistä. Vapaaehtoiset esittävät yksi kerrallaan äänettömästi leikinohjaajan kuiskaaman tunteen (esim. vihainen, iloinen, surullinen, ärtynyt yms). Toiset yrittävät arvata, mistä tunteesta on kyse. 

         Päiväkodissa voisin myös liikkumisen kannalta keksiä jotain ohjelmaa missä lapset saavat liikkua. Esimerkiksi jonkun liikuntaleikin joka voisi olla vaikka leikki nimeltä Eskimoviesti. Eskimoviestissä lekkijät muodostavat joukkueita. Jokaisella joukkueella on jumpoamatto jää lauttana. Joukkueet jakautuvat pareihin, jotka kantavat jäälautan merkin ympäri ja palaavat lähtöviivalle. Jäälautta annetaan seuraavalle parille ja näin leikki jatkuu. Se joukkue voittas,mjonka parit ovat ensimmäisenä päässeet maaliin.


      Tutkimisestakin päiväkodissa voi keksiä vaikka millaista erilaista toimintaa. Esimerkiksi että haen erilaisia oksia, käpyjä ja lehtiä luonnosta. Lapset saavat katsella erilaisia luonnon kappaleita ja miettiä mistä paikasta ne voisivat olla (esim, käpy-kuusesta, lehti-puusta, yms).


     
        Taiteellista kokemista ja ilmaisemista voi päiväkodissa toteutaa niin että antaa lasten piirtää ja maalata erilaisia asioita ja esineitä. Myös lapsille voi laulaa tai lausua erilaisa runoja joita lasten kanssa sitten opetellaan. Kaikilla muunlaisilla esityksillä sekä näytelmillä lasta saa kiinnostumaan.

   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti