torstai 10. marraskuuta 2016

Kehityspsykologia

1.lapsen fyysinen ja motorinen kehitys

1-3v
Hienomotoriikka:
Osaa kääntää kirjan sivuja, pitää kynää kädessään sekä piirtää. Osaa tehdä palapelejä. Osaa myös rakentaa isoilla legoilla torneja ja rakennuksua, osaa pinota palikoita.

Karkeamotoriikka:
Kiipeilee, osaa kävellä varpaillaan sekä juoksee. Osaa poimia lattialta/maasta esineitä kaatuamatta.

Voit tukea 1-3 vuotiaan lapsen fyysistä ja motorista kehitystä tekemällä lapsen kanssa palapelejä, rakentaa palikoista torneja tai värittää/piirtää. Erilaisten hippa- tai juoksuleikkien avulla kehität lapsen tasapainoa ja juoksemista.

3-5v
Hienomotoriikka:
Osaa leikata saksilla suoraa viivaa ja osaa ruuvata pullonkorkin kiinni. Pujottaa lankaan pieniä ja suuria helmiä. Pystyy myös kokoamaan erilaisia pieniä palapelejä.

Karkeamotoriikka:
Kävelee sekä juoksee takaperin. Osaa potkia palloa ja saa sen myös kiinni. Osaa ottaa vauhtia keinussa. Heittää pieniä esineitä esim. tennis- tai sählypalloa.

3-5 vuotiaan lapsen fyysistä ja motorista kehitystä voi tukea esimerkiksi saksien kanssa leikaamista, erilaisia kuvioita tai pelkästään suoraa viivaa. Voit myös pelata lapsen kanssa erilaisia pallopelejä.

5-6v
Hienomororiikka:
Lyö vasaralla naulan pehmeään puuhun sekä osaa muovailla erilaisia hahmoja.

Karkeamotoriikka:
Opettelee uimaan, hiihtämään ja luistelemaan. Osaa lyödä palloa mailalla.

5-6 vuotiaan lapsen fyysistä ja motorista kehitystävoit tukea naputtelemalla erilaisia nauloja puun palaan, kertomalla kuinka tehdä ja valvomalla ettei vaan satuta itseään.

2.Lapsen puheen ja kielen kehitys

1-3v
Lapsi ymmärtää ja osaa äidinkieltään. Puhe voi olla takeltelevaa, ymmärtää puhetta enemmän kuin itse sitä tuottaa. Osaa muodostaa lyhyitä lauseita. Kyselee miksi/milloin/kuka/mikä?

1-3 vuotiaan puheen ja kielen kehitystä voi tukea lukemalla, puhumalla, pyytämällä lasta toistamaan sanoja tai kertomaan mitä kuvassa on.

3-5v
Lapsi ymmärtää yksinkertaisia kertomuksia,  ohjeita ja kehotuksia. Ymmärtää kysymys- sekä kieltosanat. Puhe on muodostunut jo selkeäksi niinkuin myös lauseiden rakenne. Osaa kertoa ajan tai paikan.

3-5 vuotiaan puheen ja kielen kehitystä voi tukea rooli- ja laululeikeillä, kuvilla, esineillä, toistamalla lauluja ja loruja. Tietenkin myös lukemalla.

5-6v
Puhe on niin selvää, että lapsi pärjää arkipäivän tilanteissa jopa vieraidenkin ihmisten seurassa. Yksityäisiä äännevirheitä saattaa vielä olla. Lapsi osaa ja ymmrtää käyttää useita käsitteitä kuten, vähän, paljon, edessä, takana, nopeasti ja hitaasti.

5-6 vuotiaan puheen ja kielen kehitystä voi tukea lukemalla hänelle ja hänen kanssaan. Opettelemalla eri kirjaimia ja numeroita.

3. Lapsen sosiaalinen kehitys
Sosiaalisuus tarkoittaa sitä että haluaa olla tekemisissä ihmisten kanssa kun taas sosiaaliset taidot tarkoittavat kykyä tulla toimeen toisten kanssa. Sosiaalisuus on temperamenttipiirre.

4. Temperamenttipiirteet

Temperamentti= ihmisen yksilöllisyys, temperamentti on ihmiselle ominainen yksilöllinen käyttäytymis- ja reagoimis tyyli elämässä tuleviin asioihin, niin pieniin päivittäisiin asioihin kun taas isompiinkin asioihin sekä uutisiin. Temperamenttipiirteitä on 9, meistä jokaisella on nämä piirteet mutta joillain jotkut näkyvät paremmin.

1.Aktiivisuus
Aktiivisuus vaihtelee suuresti yksilöityäin, se on sitä voimaa ja nopeutta jolla yksilö liikkuu ja tekee asioita.

2.Sinnikkyys
Sinnikäs ihminen vie aloittamansa asian loppuun, kyseessä on siis hyvä ominaisuus.

3.Rytmisyys
Jonkun ihmisen tärkeimpiä osia päivistä on rytmi. He esimerkiksi saattavat käydä nukkumaan ja ruokailla samaan aikaan joka päivä.

4.Intensiivisyys
Intensiivinen ihminen näyttää tunteensa dramaattisesti sekä voimakkaasti kun toiset taas eivät näytä tunteitaan juuri lainkaan.

5.Herkkyys
Herkkyys kertoo sitä, kuinka herkkä ihminen on  ulkoisille ja sisäisille häiriöntekijöille. Herkkyys on myös sosiaalista, kuinka ihminen aistii herkästi muiden tunnetilat.

6.Lähestyminen ja vetäytyminen
Helposti lähestyvä ihminen pitäö usein uusien ihmisten ja asioiden kohtaamisesta, kun vetäytyvä ihminen on mielummin yksin tai tuttujen ihmisten seurassa, välttää uusia asioita ja uusiin ihmisiin tutustumista.

7.Keskittymiskyky
Jos yksilö häiriintyy helposti, eikä keskittymisestä tule mitään, varsinkaan jos usea asia kilpailee hänen huomiostaan. Tämäkin ominaisuus voi olla hyödyksi, mutta toisinaan pitää pystyä keskittymään useaan asiaan samanaikaisesti.

8. Sopeutuvuus
Jos yksilö on sopeutuva, hän ei säikähdä muutosta päivän rutiineissa ja osaa sopeutua uusiin tilanteisiin.

9.Mieliala
Jokaisella meistä on perusluonteellensa ominainen mieliala. Jotkut ovat hymyttömiä sekä pessimistejä, toiset taas melkein koko ajan hymy korvissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti